Tweet Tweet

Followers

Search This Blog

Monday, August 15, 2011

Masa

Macam almost every hour ada something nak post. Usuallt tengok pada post mereka mereka di facebook yang membuat saya nak tulis entry. Walaupun tidak panjang, tapi cukup untuk mengeluarkan idea idea dan kata hati yang ada.

Masa, kenapa masa? Semua orang tahu, dalam kehidupan ni, kita tidak dapat mengawal masa. Kita mengejar masa itu sudah tentu. Example, kejar masa untuk siapkan assignments, reports, bekerja. Semua kejar masa. Ada satu post di facebook yang membuat saya tergerak untuk tulis pasal masa ni.

Manusia sering kata mereka tidak bersedia untuk ini, untuk itu. Tapi, cuba kaitkan balik dengan apa yang saya kata dekat atas tadi. Sampai bila kita nak tangguhkan perkara perkara penting? Mungkin certain bloggers akan kata, "Eleh kau nak kata pasal orang, kau tu pun sama je."

Ya, saya memang sedar, ada kalanya saya membazirkan masa, Leka. Manusia sering leka. Saya juga manusia, penuh dengan kesalahan. Saya tidak sempurna. Kembali kepada isu tadi. Kenapa ada orang tangguh dan mengatakan mereka tidak bersedia melalukan perkara yang wajib? Pelik bukan? Mampukah korang berkata kepada malaikat Jibril, "Saya tak bersedia lagi nak mati, bagi saya masa lagi"

Sama seperti melakukan perkara yang wajib itu. Kita tidak tahu bila kita akan mati bukan? Alangkah baiknya kalau kita percepatkan segala perkara yang wajib. Kalau kurang paham dengan apa yang saya cuba katakan tidak mengapa, tapi cuba ambil ikhtibar dari perkara ini. Jangan lah kita lengahkan masa untuk melakukan perkara yang wajib. Kalau tiba masa malaikat maut tiba, masa itu tiada lagi.

No comments:

Post a Comment